КЗ Сумський Палац дітей та юнацтва
Четвер, 18.04.2024, 21:50
ПДЮ на Facebook
Авторизація
Наш Палац
Відділи Палацу
Служби Палацу
СКАРБНИЧКА
Документи
Проекти Палацу
АРХІВ
Партнери

Головна » 2020 » Травень » 4 » Безпечне освітнє середовище. Погляд психолога
12:39
Безпечне освітнє середовище. Погляд психолога

«Безпечне освітнє середовище»

Реформа освіти в Україні набирає обертів, а створення ефективної системи освіти є завданням складним і надзвичайно відповідальним.

Основними ідеями сучасної освіти, що підтримуються і поширюють­ся Міжнародною організацією ЮНІСЕФ, є ідеї забезпечення прав, свобод та інтересів дітей.

Ми усі є свідками активізації таких негативних явищ серед молоді, як насильство, кібертретирування, секстинг, булінг тощо, що не може не викликати стурбованості й посиленої уваги широких кіл громадськості, освітян, батьків у більшості країн світу.

Логічно, що виникає потреба захистити, убезпечити, попередити наслідки впливу на особистість несприятливих факторів і чинників. Особливо це актуально для освітнього закладу.

Для дітей та молоді несприятливі впливи середовища виявляються насамперед у вигляді:

  • складних ситуацій у міжособистісному спілкуванні (конфлікти з батьками, друзями, вчителями; непорозуміння з оточенням тощо);
  • проявах психологічного та емоційного насильства (ігноруванні, приниженні, погрозах, недоброзичливому ставленні тощо);
  • дії  несприятливих чинників, пов’язаних з процесом навчання.

Сьогодні суспільство бажає бачити заклади освіти простором розвитку та співпраці для кожного учасника освітнього процесу.

Вітчизняні та зарубіжні науковці й практики трактують освітнє середовище, як частину життєвого, соціального середовища людини, в якому здійснюється розвиток особистості. Водночас у сучасних швидкозмінних умовах освітнє середовище закладу не є ізольованим від зовнішніх факторів, які можуть мати як позитивний, так і негативний результат. Для протидії деструктивним наслідкам необхідно створити захищений, безпечний освітній простір закладу освіти.

Що таке безпечне освітнє середовище?

Відсутність єдиного визначення поняття «безпека освітнього середовища» зумовлена існуванням різних підходів до розуміння його сутності. Йдеться про психологічний, екологічний, інформаційний аспекти цього поняття.

Дослідники, які вивчають коло проблем, пов’язаних з питанням психологічної безпеки освітнього середовища, вважають, що психотравмуючі ситуації прямо чи опосередковано впливають на фізичне і психологічне здоров’я особистості. Зокрема до психотравмуючих ситуацій можна віднести: конфлікти у стосунках дорослі–діти, діти–діти, проблеми адаптації дітей до освітнього закладу, атмосфера конкуренції між однолітками, надмірна вимогливість педагогів.

Безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви насильства та є ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.

Отже безпечне освітнє середовище забезпечує:

  • наявність безпечних умов навчання та праці;
  • забезпечує комфортну міжособистісну взаємодію, сприяючи емоційному благополуччю учнів, педагогів та батьків;
  • забезпечує відсутність будь-яких проявів насильства та наявність достатніх ресурсів для їх запобігання;
  • забезпечує дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.

Що впливає на безпечне освітнє середовище?

  • Якість міжособистісних відносин:

позитивні фактори (довіра, доброзичливість, толерантність);

негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість).

  • Захищеність в освітньому середовищі – оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.
  • Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих та дітей в освітньому середовищі.
  • Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у: допомозі та підтримці, збереження та підвищення самооцінки, розвиток здібностей і можливостей.

Одним із варіантів усталити систему захисту та безпеки особистості в закладі освіти є створення й запровадження Кодексу безпечного освітнього середовища (КБОС). КБОС – це документ закладу освіти, який повинен регулювати всі напрями діяльності закладу щодо порушень прав особистості на безпеку, а також питання її підтримки та втручання в ситуації, коли може виникнути загроза життю, здоров’ю, благополуччю.

Реалізація КБОС стає можливою за умови проведення спеціального навчання (воно може бути внутрішнім, зовнішнім або через мережу Інтернет) для усіх учасників освітнього процесу закладу освіти. Зокрема, для викладачів і батьків навчання передбачає набуття знань і навичок, необхідних для створення та підтримки безпечних умов, нейтралізації тих ризиків і загроз, які можуть виникнути під час освітнього процесу.

Отже, розпочинаючи таке навчання, варто окреслити коло питань, які будуть порушуватись у навчальних програмах з розробки документа закладу.

Орієнтовний перелік тем для навчання батьків:

Булінг. Як діяти батькам?

• Безпечний Інтернет.

• Попередження насильства, жорстокості в сім'ї або дитинство починається з любові.

• Як правильно подолати свою та чужу агресію?

• Методи позитивної дисципліни.

• Як навчитися довіряти власній дитині або поговоримо про довіру.

• П'ять шляхів до серця дитини.

• Поняття безпеки. Безпека освітнього середовища.

Перелік документів за темою.

  • Лист МОН від 29.01.2019 № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню 
  • Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству» від 21/05/2018 та 13/06/2018.
  • Лист МОН України від 27.06.2019 року № 1/9-414 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища…»

Сайт Сумський Палац дітей та юнацтва. http://palac-s.ucoz.ua/

Психологічна служба. Поради психолога.

Теми:

1. «Протидія домашньому насильству».

2. «Діти самі вдома: основні застереження та поради батькам під час карантину».

3. «Цінність людського життя - не предмет торгівлі!»

4. «Що таке булінг?» Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії боулінгу (цькуванню)».

5. «Чому дитини не хоче йти до нового колективу, або як допомогти їй адаптуватися до нових умов».

Переглядів: 388 | Додав: volschebnicza | Теги: Онлайн, Психолог | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Календар
«  Травень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Пошук
Останні новини
[18.02.2022]
у  Сумському Палаці дітей та юнацтва відновлюється освітній процес  для всіх вікових категорій. (0)
[17.02.2022]
День спонтанного прояву доброти в Сумському ПДЮ (0)
[17.02.2022]
В Сумському Палаці дітей та юнацтва стартували творчі звіти педагогів (0)
[14.02.2022]
Вихованка Сумського ПДЮ презентувала стоп-моушн до Дня закоханих (0)
[12.02.2022]
Наказ щодо термінів впровадження дистанційної форми навчання (0)
[11.02.2022]
Центр ігрової підтримки "Ладушки" пропонує переглянути "майстер-класи" (0)
Відвідувачі
Статистика

Всього в мережі: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Сумське ТЗТ на ФБ
Код банеру

Якщо бажаєте розташувати наш банер на своєму сайті, просто скопіюйте код із віконця!