Методична бібліотека Сумського Палацу дітей та юнацтва
Методична бібліотека Палацу дітей та юнацтва у своєму розвитку пройшла довгий історичний шлях. Вона була відкрита вже в перші роки існування Палацу як дитяча бібліотека, що обслуговувала гуртківців. Як згадує Гриценко Жанна Сергіївна, одна з перших завідувачів бібліотеки, книжковий фонд книгозбирні був дуже якісним і задовільняв потреби вихованців у художній та програмній літературі, тому вони із задоволенням відвідували бібліотеку.
У 1957 роцібібліотека набула статусу методичної, це стало причиною зміни комплектування книжкового фонду, а також категорії користувачів. Відтепер постійними відвідувачами бібліотеки стали шкільні вожаті, класні керівники, представники піонерського та комсомольського активів. Більше 10 років бібліотеку очолювала Гриценко Ж. С., протягом цього часу бібліотека Палацу набула авторитету серед педагогічного загалу міста.
Не можна не згадати ім’я ще одніє завідувачки бібліотеки – Лящової Тетяни Борисівни, яка досягла значних успіхів, очоливши рух жовтенят у місті Суми. Рейди жовтенят, цікава пошукова робота, ініціатором яких вона стала, були відомі далеко за межами міста.
На сьгоднішній день діяльність методичної бібліотеки Палацу дітей та юнацтва орієнтована на працівників освітянської галузі, вихованців Палацу та їх батьків. Бібліотека спрямовує свої зусилля на максимально повне й оперативне задоволення інформаційних потреб користувачів, якими є педагоги Палацу, вчителі міста, студенти СДПУ ім. А. С. Макаренка, педагоги-організатори, педагоги позашкільних закладів, вихованці Палацу та їх батьки.
Для задоволення читацьких запитів бібліотека має в розпорядження книжковий фонд у 4300 примірників, а також газети та журнали 75 найменувань. Якісному обслуговуванню користувачів сприяє електронна картотека газетно-журнальних статей, інформаційна база якої становить 8300 примірників та щойно створений електронний систематичний каталог.
Книжковий фонд бібліотеки – це переважно література з історії розвитку національної та світової педагогіки, твори педагогів-теоретиків, література, що висвітлює загальні методи навчання та виховання, психологічне забезпеченя педагогічного процесу, видання за профілями діяльності творчих об’єднань Палацу.
Свою діяльність бібліотека спрямовує на вирішення таких завдань: інформаційне забезпечення всіх аспектів навчально-виховного процесу, сприяння підвищенню фахової майстерності педагоів, задоволення інформаційних потреб у питаннях організації позашкільної роботи. На вирішення цих завдань спрямовані бібліотечні тижні, що проводяться для педагогів структурних підрозділів Палацу, книжкові виставки, систематичне бібліографічне інформування педагогів про нові надходження, тематичні бібліографічні огляди літератури.
На сьогоднішній день посаду завідуючої бібіліотеки Сумського палацу дітей та юнацтва обіймає Дєєва Світлана Миколаївна.
Немає сумніву, що в останні десятиріччя в нашій країні, як і у світі, відбуваються кардинальні зміни у всіх сферах життя суспільства, зокрема у розвитку системи освіти, в тому числі й позашкільної. Нові орієнтири у змісті освіти та виховання підростаючого покоління потребують перегляду й оновлення змісту діяльності освітянських бібліотек. Суспільство робить запит на компетентну, освічену і соціально активну особистість, здатну до саморозвитку й самовиховання. Формування такої особистості залежить від ефективного функціонування усіх структурних підрозділів навчального закладу, у тому числі, бібліотеки.
Сьогодні бібліотеки визначають свою нову роль і прогнозують майбутнє, тісно пов’язане з електронними джерелами інформації. Книгозбірні визначають нові підходи, змінюють характер спілкування з користувачами, ведуть пошуки раціональних шляхів свого існування. Головним напрямком діяльності методичної бібліотеки позанавчального закладу може й має стати інформаційна підтримка навчально-виховного процесу. Отже, основна ідея розвитку бібліотеки – створення інформаційно-методичної бази, що стане першим кроком на шляху до перетворення бібліотеки у сучасний інформаційний ресурс, інформаційне освітнє середовище. Виходячи з наявних матеріально-технічних умов, бібліотекою ПДЮ були визначені такі завдання роботи:
- забезпечити бібліотеку комп’ютером;
- сформувати інформаційний ресурсу з метою гарантованого доступу до інформації як на традиційних, так і електронних носіях;
- створити інформаційно-бібліографічну підтримку навчально-виховної та самоосвітньої діяльності педагогів;
- налагодити інформаційно-консультативний супровід професійного зростання педагогів, сприяти ефективності навчально-виховного процесу;
- забезпечити інформаційну підтримку науково-методичної проблеми палацу;
- сприяти формуванню навичок незалежного користувача, інформаційної компетентності педагогів.
З метою забезпечення доступу користувачів до освітніх інформаційних ресурсів, особливу увагу бібліотека ПДЮ приділяє комплектуванню фонду джерелами інформації, необхідними для організації навчально-виховного процесу.
Бібліотека пропонує 4546 одиниць науково-педагогічної, психологічної та методичної літератури. Сформовано фонд спеціальної літератури з питань позашкільної освіти, який нараховує близько 2500 примірників книг. Щорічно виписується не менше 50 періодичних видань.
Наявний фонд дає можливість досить якісно задовольняти запити педагогів палацу та інших користувачів. До уваги відвідувачів бібліотеки: книжкові виставки; бібліографічні огляди; інформаційні списки літератури; картотеки; тематичні папки; традиційні форми бібліотечного обслуговування: виставки, списки, огляди; нові форми: електронні картотеки і каталогів.
У бібліотеці ПДЮ наявна електронні картотеки статей періодичних видань, (13200 статей), назв пісень (700 примірників музично-пісенної продукції), що дозволяє швидко виконати потрібний запит.
Важливим напрямком роботи бібліотеки є організація книжкових виставок, що спрямовані на задоволення інформаційних потреб користувачів. Зацікавлення педагогів викликали виставки: «Розвиток життєвої компетентності: стратегія, технології, перспективи», «Арт-психологія», «Інтерактивні технології як засіб творчого розвитку вихованців», «Художня творчість як фактор духовного розвитку», «Танець як засіб розвитку емоційного та фізичного здоров’я вихованців» та ін.
У бібліотеці постійно діють та оновлюються тематичні підбірки літератури «Учнівське самоврядування», «Позашкільний педагогічний процес», «До базової програми «Я у Світі», «Знайомтесь, нові надходження» та ін.
Регулярно проводяться бібліотечні тижні для декоративно-прикладного відділу, школи «Малюк» та педагогів відділу художнього виховання з метою залучення педагогів до систематичного відвідування бібліотеки, надання інформації про наявну та нову літературу.
Користується попитом картотека для інформаційного забезпечення методичної проблеми палацу «Формування життєвих компетенцій засобами позашкілля».
Одним із пріоритетних напрямків роботи бібліотеки є робота з краєзнавства, яка дозволяє кожному користувачеві отримати необхідні знання про рідний край.
Важливим аспектом цієї роботи є формування й різностороннє розкриття наявного фонду краєзнавчої літератури та організація краєзнавчого довідково-бібліографічного апарату. Пошук необхідної інформації та формування краєзнавчого фонду здійснюється за такими напрямками:
- Сторінки історії;
- Цікаві місця Сумщини;
- Суми: історія в іменах;
- Харитоненки – традиції меценатства;
- Велика Вітчизняна війна;
- Літературна Сумщина;
- Сумщина мистецька.
Таким чином, можна сказати, що діяльність методичної бібліотеки Сумського палацу дітей та юнацтва є досить активною, ефективною та змістовною. Фонд бібліотеки сприяє інтелектуальному та духовному розвитку педагогів та вихованців ПДЮ, дає змогу користуватися як найновішими інформаційними джерелами, так і унікальними, раритетними виданнями.
План другого поверху старої будівлі ПДЮ: