... Або чи дотримуються стандартів своєї професії сумські тележурналісти
У Сумському Прес-клубі підбили проміжні підсумки проекту «Моніторинг дотримання журналістських стандартів на телебаченні» за перший квартал 2014 року. Експерт громадської організації «Телекритика» Наталя Соколенко розповіла, що загалом у рамках проекту моніторять по три телеканали у п’ятьох областях України: Львівській, Харківський, Вінницькій, Сумській та АР Крим. Але у зв’язку з останніми подіями у країні з березня Крим замінили на Херсонську область. У Сумській області під дослідження припали ОДТРК, АТВ та Відікон.
Новинні сюжети телеканалів перевірялися кожного місяця протягом одного тижня фахівцями з іншого регіону. Загалом матеріали оцінювалися за шістьома критеріями:
1. Збалансованість
Означає, що в журналістському матеріалі усі точки зору мають бути подані в однаковій мірі.
2. Оперативність
Або наскільки швидко подається інформація.
3. Достовірність
Тобто відповідність дат, імен, прізвищ, назв, посад тощо.
4. Відокремлення наявних фактів від коментарів з певних питань.
5. Повнота подачі інформації. Означає, що реципієнт має розуміти, у якому контексті й про що йдеться.
6. Точність
Також новини перевірялися на наявність джинси, іншими словами – прихованої реклами, або підкреслено позитивної (або негативної) інформації про особу, компанію, установу, безпідставна поява якоїсь певної людини в кадрі.
За результатами моніторингу з лютого по травень найкраще себе показали Львівські та Харківські телеканали. Сумська область, на жаль, виявилася одним з аутсайдерів.
Зокрема у травні на телеканалі Відікон рівно половину сюжетів віднесли до матеріалів з ознаками замовності. А на АТВ таких зустрічалося 35%.
На відміну від інших сумських телеканалів, ОДТРК стрімко знизила свій показник. Якщо у лютому підозрілих матеріалів було 29%, то вже до кінця травня їх стало лише 6%. У результаті цього ЗМІ опинився на 5 місці у рейтингу дотримання професійних стандартів телеканалами.
У рамках проекту для журналістів проводиться ряд тренінгів. «Ми робимо це, аби показати працівникам мас-медіа наскільки важливо дотримуватися стандартів своєї професії», – говорить Наталя Соколенко.
Адже неякісна подача інформації підриває довіру як до журналіста, так і до його засобу масової інформації.
Оскільки проект проводиться за підтримки неурядових організацій «Інтерньюз» та «Телекритика», то його результати можна побачити на сайтах цих організацій. Але можливо потрібно взяти ініціативу й у свої руки та навчитися не лише бачити і слухати, а й чути та аналізувати?
Ольга Лозова
Матеріал створено у межах проекту
"Третій сектор + Четверта влада"
|