Чесність, точність, неупередженість і небайдужість
30 жовтня у приміщенні сумського Прес-клубу вiдбулися майстер-клас«Порушенi права i занедбані обов’язки журналістів» та презентацiя моніторингу регіональних новин Сумщини. Перед медіаелітою регіону виступили експерт «Телекритики» Наталя Соколенко та журналіст, теле- та радіоведучий, медiатренер Андрій Куликов.
Майстер-клас був розрахований, у першу чергу, на телевізійних журналістів, однак, на заході були присутні представники тільки двох сумських каналів, на другу ж частину заходу взагалі залишилися тільки журналісти АТV. Не зважаючи на це, профі-студія Прес-клубу була переповнена бажаючими поспілкуватися з відомими та професійними медійниками. А обговорити й справді було що. На часі – дотримання журналістських стандартів, боротьба з «джинсою» та важливість контексту.
Одним з найважливіших питань зустрічі була якість сумської телепродукції. Наталя Соколенко презентувала результати проекту «Моніторинг дотримання журналістських стандартів та підвищення медіаграмотності широкого кола українських громадян», що здійснюється у рамках програми «У-Медіа» громадської організації Internews Network, «Телекритикою» та Інститутом масової інформації.
Якість роботи сумських тележурналістів медіаексперти «Телекритики» аналізують з січня 2013 року в рамках моніторингу місцевих новин 15 телеканалів 5-ти регіонів України: Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7 канал, Simon), Вінниці (Вінницька обласна державна телерадіокомпанія «Вінтера», телеканал «Віта», ТРК «Вінниччина») й міста Суми (Сумська обласна державна телерадіокомпанія, ТРК «Відікон», «Академ ТВ»).
Моніторинг проводиться за шістьма стандартами: 1. Баланс думок і точок зору; 2. Оперативність; 3. Достовірність (посилання на джерела); 4. Відокремлення фактів від коментарів; 5. Точність; 6. Повнота представлених фактів, інформації.
Експерт наголосила, що рівень сумської новинної журналістики дуже низький, а тому наші медіа не отримали жодної похвальної грамоти, на відміну від інших областей. З одного боку – сумно, а з іншого – мотивація працювати краще.
Один з найбільших «гріхів» сумських ЗМІ – завелика кількість матеріалів з ознаками замовності, або «джинси» – підкреслено позитивної (або негативної) інформації про особу, компанію, установу, безпідставна поява якоїсь певної людини в кадрі. Сумські журналісти тримали оборону, наголосили, що подібні матеріали сьогодні – єдиний спосіб виживання для місцевих каналів.
На це Андрій Куликов мав свої аргументи. Він запропонував журналістам просувати ідею безглуздості таких матеріалів та їх неефективності у першу чергу тим, хто ці матеріали замовляє. А тим часом, такі матеріали варто збирати в окремі блоки та показувати вже після новин, попереджаючи глядачів, що їх зараз чекає щось на зразок «бізнес-новин», і це буде чесно.
Крім цього, Андрій Куликов зауважив, що журналісти, які працюють в регіонах, близькі до своєї аудиторії, на відміну від колег з національних каналів і газет, адже перші живуть серед своєї аудиторії, а тому краще відчувають її потреби та смаки. У цьому випадку вплив читачів, слухачів і глядачів на медійників – найбільший, і в 95% цей вплив – позитивний. Адже лише дослухаючись до зауважень та критики можна ставати кращими, розвиватися, рости. І це золоте правило стосується не лише журналістики.
У другій частині заходу присутні переглянули свіжі випуски новин сумських телеканалів, а Наталя та Андрій висловили свої враження від побаченого, звернули увагу на плюси та мінуси. Перегляд проходив у режимі «rec off», тобто все, що говорилося в стінах Прес-клубу, там і залишилося, адже головна мета обговорення – не просто критика чи глузування, а удосконалення, яке краще робити без переходу на особистості.
Наостанок, Андрій Куликов згадав гасло, яке часто повторює в своїх численних інтерв’ю: «Чесність, точність, неупередженість і небайдужість». Журналіст вважає, що якісна журналістика – це та, яка підтримує ці професійні стандарти, які, одночасно із цим, є моральними цінностями. Можливо, це ті чотири слова, які варто пам’ятати кожному журналісту, беручи до рук мікрофон чи ручку?...
Після завершення майстер-класу Наталя та Андрій вирушили на презентацію документального фільму «Відкритий доступ», організаторами якого вони є. Але це, як кажуть, уже зовсім інша історія.